A mű általános mondanivalója [ szerkesztés] Az Egy katonaének "páratlan hitelességű kor- és hadtörténeti dokumentum, melynek minden szava, minden mozzanata a személyes tapasztalat mindennapos valóságát tükrözi. Ugyanakkor más is, jóval több, mint lírai korrajz: a kor egyik legkiemelkedőbb költőjének világhorizontú, egyetemes érvényű vallomása egy kiegyensúlyozott, harmonikus világrend utáni vágyakozásról, melyben az emberség, a tisztesség, az önzetlen, bátor helytállás erkölcsi magasabbrendűsége győzedelmeskedik. "( Kecskés András) A vers elemzése [ szerkesztés] A mű megszólítással ("Vitézek,... ") és költői kérdéssel ("mi lehet ez széles föld felett szebb dolog az végeknél? ") kezdődik. A vers további része valójában ennek az egy költői kérdésnek a megválaszolása: a költő bemutatja a vitézek életformáját, és ezzel próbálja bebizonyítani, hogy valóban nincs szebb dolog a katonai pályánál. Habár a művet megszólítással kezdte, a megszólítottakról a továbbiakban már többes szám harmadik személyben beszél.
Az ezek közt levő strófák (2-4. és 6-8. versszak) a pillérközök. A hárompillérű versszerkezet Balassi egyik legtöbbet használt kompozíciótípusa, több mint 10 verset írt hasonló felépítésben. A hárompillérű verskompozícióban az első, a középső és az utolsó versszaknak van kiemelkedő szerepe. Az első versszak adja meg az alaphangulatot, felvázolja a vers tartalmát, gondolati lényegét. A középső az eszmei, gondolati súlypont, amely magába sűríti a mű gondolati mondanivalóját. Az utolsó strófa pedig egyfajta összegzés vagy lezárás, amely visszautal erre a lényegi mondandóra. A pillérközökben vagy köztes strófákban vannak az érvelések, illetve ezek a strófák konkretizálják a vers gondolati tartalmát. Nézzük meg, mindez hogy valósul meg az Egy katonaének ben! A pillérversszakok szentenciózusan megfogalmazzák a vitézi élet értékes és példaadó voltát, a köztes versszakok pedig életképet adnak. A realizmussal megalkotott életképet a három pillér átnemesíti, ódává emeli. Az 1. strófában a végekről ír a költő, és a végvári vitézeket szólítja meg egy költői kérdéssel.